Week 2 Maandag

2 Mrt 2015

Posted by Abdullah

Rond 9 uur ben ik begonnen. Normaal zou ik een evaluatie krijgen maar omdat mijn mentor afwezig was moest ik vandaag weeral werken aan een DocHuman project. Mijn mentor heeft mij via email een opdracht gestuurd en tegen een afspraak gemaakt voor een globale evaluatie. Tegen de middag hebben we eerst met z'n allen samen eten besteld en gegeten in de meeting room. Daarna hebben we met z'n allen een meeting gehouden. Ik had niet veel te zeggen omdat nog in de opleidingsfase zit. Na de meeting heeft de Financiele manager / Project leader mij een gedetaileerde planning voor deze week opgegeven. Daarna heb ik tot 17 uur gewerkt aan mijn project in DocHuman.

Week 2 Dinsdag

3 Mrt 2015

Posted by Abdullah

Ik ben vandaag weer gestart om 9 uur. Rond 10 uur is mijn stagebegeleider, Muzaffer gekomen en hij heeft mijn opdrachten in DocHuman verbeterd, de meeste opdrachten waren in orde. Hij heeft me gezegd dat ik over de nodige kennis beschik over DocHuman om aan de slag te gaan met mijn eindwerk. DocHuman is niet het enige wat ik moet beheersen om aan de slag te gaan met mijn eindwerk. Na mijn evaluatie ben ik naast mijn collega Michael Kassnel gaan zitten. Hij heeft me in de resterende tijd, het softwarepakket TXP (TradeXpress) laten zien. TradeExpress is een softwarepakket dat door een franse IT bedrijf is ontwikkeld en wordt binnen inposia gebruikt bij het versturen van berichten van het ene ERP pakket naar het andere. Het programma bestaat uit 2 delen: Inbound en Outbound. Inbound is het gedeelte dat zorgt voor de verwerking van inkomende berichten en outbound voor uitgaande berichten. Bij inbound is het zo dat in elke binnekomende bericht een ontvanger gedefinieerd is in een bepaalde formaat (bv IDOC, XML, CSV, EDIFACT,...), deze berichten worden omgezet naar een inhouse formaat (nm instruct XML), en vanaf deze formaat wordt er weer een conversie gemaakt naar de outbound formaat. Indien er fouten gebeuren tijdens de conversie van een inbound of outboud bericht, gebeurt de logging ervan in de syslog van TradeExpress.

Week 2 Woensdag

4 Mrt 2015

Posted by Abdullah

Vandaag heb ik de ganse dag samen met Michael gewerkt aan conversiefouten voor ZAPF Createn. ZAPF Creation wisselt EDI berichten uit met 3 andere BPC's, MAEDLER, Otto GANTER en BOIE. Deze zijn uiteraard niet de enige BPC's van ZAPF Creation maar mijn collega Michael is verantwoordelijk voor deze 3 partners. We hebben een aantal problemen opgelost voor de communicatie van deze 3 partners. Elk van deze hebben hun eigen mapping files en deze dienen elk apart geconfigureerd te worden. Deze mapping gebeurd aan de hand van een RTE file, dit is een C gebaseerde programmeertaal ontwikkeld door de ontwikkelaars van TradeXpress. Er komen niet heel veel logische bewerkingen voor in de RTE files, het is meer dat er vermeld wordt welke veld met welke veld overeenkomt. Logische operatoren, en hardcore coding is meer van toepassing bij uitzonderingen. Tegen morgen wacht er mij een individuele opdracht. Michael gaat voor mij een nieuwe BPC aanmaken op de testserver en ik krijg mijn eigen mapping-opdracht.

Week 2 Donderdag

5 Mrt 2015

Posted by Abdullah

We zijn vandaag begonnen met het oplossen van een fout die we gisteren niet hadden kunnen afmaken. Normaal zou ik vandaag voor de middagpauze nog een individuele opdracht moeten krijgen maar dat is ons niet gelukt. De reden hiervoor was dat er een grote fout zat in een mapping dat LIVE draait op de PRODUCTIE server. Michael heeft mij verteld dat INPOSIA een datacenter heeft in Saarbrücken, dat wordt gehuurd van Amazon. Het rare is dat er geen volwaardige backup systeem aanwezig is, maar Amazon garandeert dat deze systemen altijd goed functioneren. Tot ongeveer 15 uur zijn we beziggeweest met Michael met de problemen van ZAPF Creation op te lossen.

Communicatie met de klanten en hun BPC's gebeuren altijd via e-mail. Bij dringende gevallen kan het zijn dat er even telefonisch contact opgenomen moet worden. Ook de communicatie met de klant is zeer belangrijk. Michael zegt dat niet elke contactpersoon heel vriendelijk is. Het is heel belangrijk dat we op een beleefde, profesionele en vriendelijke manier moeten communiceren met klanten. Tegen het einde van de dag heeft Michael een dummy BPC voor mij aangemaakt zodat ik er de volgende dag mee kon experimenteren.

Week 2 Vrijdag

6 Mrt 2015

Posted by Abdullah

Voormiddag

In de voormiddag heb ik me beziggehouden met mijn mapping opdracht. Michael had al een heel groot deel voor mij klaargemaakt. Ik heb zelf wel heel veel fouten gemaakt omdat RTE een nieuwe programmeertaal voor mij is. Michael was ook bijna altijd bij me, omdat ik hem in het begin om de 10 minuten ter hulp moest vragen. Ik ben tot ongeveer 14 uur beziggeweest aan mijn mapping opdracht.

Namiddag

Na 14 uur hebben we tot 16:30 gepraat met Michael over de techologieën over EDI wereld, encryptie technologieën, security technieken en hij heeft mij ook verteld over zijn voorgaande jobs. Ik heb vandaag ook contact gehad met Javi, het was vandaag trouwens zijn verjaardag. Hij heeft me gezegd dat ik maandag, mijn definitieve eindwerkproject ga krijgen met alle details. Mijn eindwerk gaat over de vervangin van een Project management software. De huidige software is nogal verouderd en voldoet niet meer eisen van INPOSIA. Het is een freeware software, dat niet meer wordt geupdate, ook de werking ervan is heel traag omdat bij elke bewerking, een heel groot deel van de databank wordt opgehaald. Het bedrijf dat deze freeware heeft ontwikkelt, biedt ook geen ondersteuning, en wilt de broncode ook niet delen. Daarom is er beslist om een project management systeem te creëeren dat samenwerkt met DocHuman. Maandag gaan we een meeting houden met Javi. Tijdens de meeting gaan we de details van mijn eindwerk bespreken.